Abstract
Met deze gids willen we aanbieders van citizenscienceinitiatieven laten kennismaken met de opportuniteiten en eventuele struikelblokken bij de implementatie van hun project in het Vlaamse onderwijs. We starten met een omschrijving van het begrip ‘citizen science’ en de voordelen ervan voor wetenschap en onderwijs. Je maakt in deze gids kennis met de structuur van het Vlaamse onderwijslandschap, van ministerie tot individuele leerkracht. Daarnaast geven we je tips om onderzoeksactiviteiten naar de klascontext te brengen. We maken ook enkele praktische overwegingen over citizen science met het onderwijs. Zo bespreken we bijvoorbeeld hoe je leerkrachten en leerlingen kunt motiveren en welke stappen je best neemt op vlak van data- en privacybeleid bij minderjarige burgerwetenschappers. Doorheen de gids verwijzen we naar inspirerende binnenlandse en internationale voorbeelden van citizen science in de klas. We brengen samenvattingen en doorverwijslinks van deze voorbeelden samen in een overzicht. De onderwijswereld heeft ten slotte haar eigen jargon. We verklaren belangrijke termen in het lexicon.
Translated title of the contribution | Citizen science in the classroom. Guidelines for organisers of citizen science projects. |
---|---|
Original language | Dutch |
Place of Publication | Leuven |
Publisher | SCIVIL |
Number of pages | 80 |
ISBN (Electronic) | 9789463965675 |
Publication status | Published - 2022 |