CEF of cijfers bij de beoordeling van schrijfvaardigheid

H. van den Bergh, L Klein Gunnewiek

Research output: Contribution to journalArticleProfessional

Abstract

In deze studie zijn Duitse en Engels schrijfproducten van Nederlandse leerlingen uit de derde en vijfde klas beoordeeld met en zonder de criteria uit het Common European Framework (cef). De Duitstalige schrijfproducten zijn beoordeeld door Nederlandse en Duitse docenten Duits, en de Engelstalige schrijfproducten zijn beoordeeld door Nederlandse en Engelse docenten Engels. Conform de resultaten uit eerder onderzoek bleken de oordelen met behulp van de omschrijvingen uit het cef zeer betrouwbaar. Zowel met de oordelen op basis van de in een land gebruikelijke cijferschaal als met die op basis van het cef kunnen verschillen in kwaliteit van teksten van derde- en vijfdeklassers aangetoond worden. Echter, de verschillen in gemiddeld oordeel tussen de Nederlandse docenten en hun buitenlandse collegae bleken groter wanneer gebruik gemaakt wordt van het cef. Hierbij bleken de buitenlandse docenten Duits en Engels duidelijk coulanter in hun oordeel.
Original languageDutch
Pages (from-to)3-11
Number of pages9
JournalLevende Talen Tijdschrift
Volume10
Issue number1
Publication statusPublished - 2009

Keywords

  • ERK
  • schrijfvaardigheid
  • beoordeling
  • bovenbouw

Cite this