Abstract
In december 2005 is een nieuwe assessmentprocedure voor
buitenlandse artsen in werking getreden. De assessment bestaat uit
twee stappen. Stap 1 bestaat uit algemene kennis- en vaardighedentoetsen
(Nederlandse taal en communicatievaardigheid, Engelse leesvaardigheid,
kennis van de Nederlandse volksgezondheid en kennis van
de ICT). Stap 2 bestaat uit medische kennis- en vaardighedentoetsen.
De uitkomsten van de assessment bepalen of een buitenlandse arts een
aanvullend studietraject moet doorlopen van een half, een heel, twee
of drie jaar. Doordat een voorbereidend scholingstraject ontbreekt,
zakken veel kandidaten voor het Stap 1-examen. Het zakken is fataal
want een gezakte deelnemer wordt niet toegelaten tot de Stap 2-examens.
In de periode 2006 tot en met 2008 namen 77 buitenlandse artsen
deel aan de Stap 1-examens. Slechts 19 van hen slaagden; ongeveer
een kwart. De medische faculteiten krijgen nog slechts sporadisch te
maken met een buitenlandse arts die de assessment doorlopen heeft.
Als de oorzaken voor het slecht functioneren van de assessmentprocedure
niet daadkrachtig aangepakt worden, zal ook in de toekomst veel
medisch talent verloren gaan.
buitenlandse artsen in werking getreden. De assessment bestaat uit
twee stappen. Stap 1 bestaat uit algemene kennis- en vaardighedentoetsen
(Nederlandse taal en communicatievaardigheid, Engelse leesvaardigheid,
kennis van de Nederlandse volksgezondheid en kennis van
de ICT). Stap 2 bestaat uit medische kennis- en vaardighedentoetsen.
De uitkomsten van de assessment bepalen of een buitenlandse arts een
aanvullend studietraject moet doorlopen van een half, een heel, twee
of drie jaar. Doordat een voorbereidend scholingstraject ontbreekt,
zakken veel kandidaten voor het Stap 1-examen. Het zakken is fataal
want een gezakte deelnemer wordt niet toegelaten tot de Stap 2-examens.
In de periode 2006 tot en met 2008 namen 77 buitenlandse artsen
deel aan de Stap 1-examens. Slechts 19 van hen slaagden; ongeveer
een kwart. De medische faculteiten krijgen nog slechts sporadisch te
maken met een buitenlandse arts die de assessment doorlopen heeft.
Als de oorzaken voor het slecht functioneren van de assessmentprocedure
niet daadkrachtig aangepakt worden, zal ook in de toekomst veel
medisch talent verloren gaan.
Translated title of the contribution | International Medical Graduates in the Netherlands: evaluation of diploma's, compentencies and additional medical training after assessment |
---|---|
Original language | Dutch |
Article number | 0309 |
Pages (from-to) | 130-137 |
Number of pages | 8 |
Journal | Cultuur migratie gezondheid |
Volume | 6 |
Issue number | 3 |
Publication status | Published - 1 Oct 2009 |