Buitenlandse arts in Nederland: diplomawaardering, competenties en aanvullende opleiding na assessment

Translated title of the contribution: International Medical Graduates in the Netherlands: evaluation of diploma's, compentencies and additional medical training after assessment

    Research output: Contribution to journalArticleAcademicpeer-review

    Abstract

    In december 2005 is een nieuwe assessmentprocedure voor
    buitenlandse artsen in werking getreden. De assessment bestaat uit
    twee stappen. Stap 1 bestaat uit algemene kennis- en vaardighedentoetsen
    (Nederlandse taal en communicatievaardigheid, Engelse leesvaardigheid,
    kennis van de Nederlandse volksgezondheid en kennis van
    de ICT). Stap 2 bestaat uit medische kennis- en vaardighedentoetsen.
    De uitkomsten van de assessment bepalen of een buitenlandse arts een
    aanvullend studietraject moet doorlopen van een half, een heel, twee
    of drie jaar. Doordat een voorbereidend scholingstraject ontbreekt,
    zakken veel kandidaten voor het Stap 1-examen. Het zakken is fataal
    want een gezakte deelnemer wordt niet toegelaten tot de Stap 2-examens.
    In de periode 2006 tot en met 2008 namen 77 buitenlandse artsen
    deel aan de Stap 1-examens. Slechts 19 van hen slaagden; ongeveer
    een kwart. De medische faculteiten krijgen nog slechts sporadisch te
    maken met een buitenlandse arts die de assessment doorlopen heeft.
    Als de oorzaken voor het slecht functioneren van de assessmentprocedure
    niet daadkrachtig aangepakt worden, zal ook in de toekomst veel
    medisch talent verloren gaan.
    Translated title of the contributionInternational Medical Graduates in the Netherlands: evaluation of diploma's, compentencies and additional medical training after assessment
    Original languageDutch
    Article number0309
    Pages (from-to)130-137
    Number of pages8
    JournalCultuur migratie gezondheid
    Volume6
    Issue number3
    Publication statusPublished - 1 Oct 2009

    Fingerprint

    Dive into the research topics of 'International Medical Graduates in the Netherlands: evaluation of diploma's, compentencies and additional medical training after assessment'. Together they form a unique fingerprint.

    Cite this