Abstract
In deze studie is onderzocht of de leesvaardigheid van leerlingen vooruitgaat als het reguliere lesprogramma Duits gedeeltelijk vervangen wordt door een intensief literatuurprogramma. Twee jaar lang namen telkens zes scholen aan het onderzoek deel, waardoor totaal zes klassen 3-havo en zes klassen 3-vwo onderzocht zijn. Per school was er een experimentele groep en een controlegroep. Bij de experimentele groepen werden ongeveer 30 lessen door een intensief literatuurprogramma vervangen, de controlegroepen volgden het reguliere lesprogramma. Aan het begin en einde van het schooljaar namen alle leerlingen aan een leesvaardigheidstoets deel. De resultaten tonen in beide cohorten aan dat door de literaire lessen de leesvaardigheid van leerlingen in alle experimentele groepen meer vooruit is gegaan dan in de controlegroepen.
Original language | Dutch |
---|---|
Pages (from-to) | 13-24 |
Number of pages | 12 |
Journal | Levende Talen Tijdschrift |
Volume | 21 |
Issue number | 3 |
Publication status | Published - 2020 |
Keywords
- literatuuronderwijs
- literatuurdidactiek
- leesvaardigheid