Abstract
Bereikbaarheid is een sleutelwoord in het verkeers- en vervoerbeleid in vele landen, waaronder Nederland-
Ondanks die prominente rol is in diverse beleidsstudies en onderzoek bereikbaarheid veelal niet of impliciet
omschreven of gedefinieerd. En er zijn nogal wat verschillende definities en indicatoren voor bereikbaarheid.
Daarom heeft het RIVM een studie uitgevoerd met als doel meer en beter dan tot op heden de
bereikbaarheidsconsequenties van alternatieven voor de ruimtelijk-infrastructurele constellatie te beoordelen
(Hagoort, 1999). In dit artikel wordt ingegaan op één doel van dat onderzoek: het operationaliseren en
toepassen van een bereikbaarheidsmaat die rekening houdt met het feit dat de beroepsbevolking concurreert
om de beschikbare arbeidsplaatsen en de werkgevers concurreren om de beroepsbevolking.
Ondanks die prominente rol is in diverse beleidsstudies en onderzoek bereikbaarheid veelal niet of impliciet
omschreven of gedefinieerd. En er zijn nogal wat verschillende definities en indicatoren voor bereikbaarheid.
Daarom heeft het RIVM een studie uitgevoerd met als doel meer en beter dan tot op heden de
bereikbaarheidsconsequenties van alternatieven voor de ruimtelijk-infrastructurele constellatie te beoordelen
(Hagoort, 1999). In dit artikel wordt ingegaan op één doel van dat onderzoek: het operationaliseren en
toepassen van een bereikbaarheidsmaat die rekening houdt met het feit dat de beroepsbevolking concurreert
om de beschikbare arbeidsplaatsen en de werkgevers concurreren om de beroepsbevolking.
Original language | Dutch |
---|---|
Pages (from-to) | 46-49 |
Journal | Tijdschrift voor vervoerswetenschap |
Volume | 36 |
Issue number | 2 |
Publication status | Published - Jul 2000 |