Beoordeling van beeldende producten in het primair onderwijs.

Translated title of the contribution: Assessment of art in primary education

Folkert Haanstra, Marie-Louise Damen, M. van Hoorn

Research output: Contribution to journalArticleAcademicpeer-review

Abstract

Onderzoek wijst uit dat westers georiënteerde kunstenaardocenten tekeningen van 5-jarigen vaak even hoog waarderen als tekeningen van volwassen kunstenaars en de meer conventionele beeldende uitingen van oudere kinderen lager waarderen. Men spreekt van een U-vormig beoordelingspatroon. Leken op het gebied van beeldende kunst komen in het algemeen tot een ander beoordelingspatroon, namelijk een stijgende waardering bij een stijgende leeftijd van de makers. Deze gegevens vormen het referentiekader voor een onderzoek naar beoordelingspatronen van betrokkenen bij beeldend onderwijs in het primair onderwijs. Groepsleerkrachten en beroepskunstenaars die projecten in het basisonderwijs uitvoeren, beoordeelden tekeningen van 5-, 8-, 11- en 14-jarigen, volwassen leken en volwassen beeldende kunstenaars op de criteria expressie, techniek, mooi, interessant en goed/slecht. De beroepskunstenaars komen tot meer U-vormige oordelen dan de groepsleerkrachten, maar de groepsleerkrachten beoordelen de tekeningen van 5-jarigen hoger dan eerder onderzochte leken zonder beeldende opleiding. De beoordelingspatronen van groepsleerkrachten en beroepskunstenaars verschillen sterk van de beoordelingspatronen van scholieren. De resultaten worden bediscussieerd in relatie tot een meer transparant beoordelingssysteem.
Translated title of the contributionAssessment of art in primary education
Original languageDutch
Pages (from-to)250-269
Number of pages20
JournalPedagogische Studiën
Volume91
Issue number4
Publication statusPublished - 2014

Keywords

  • art education
  • primary education
  • assessment

Fingerprint

Dive into the research topics of 'Assessment of art in primary education'. Together they form a unique fingerprint.

Cite this