Beestachtig goed leren schrijven in het basisonderwijs

Monica Koster, Renske Bouwer, Feenstra, Hiske

Research output: Chapter in Book/Report/Conference proceedingConference contributionAcademic

Abstract

In een recente meta-analyse (Koster, Tribushinina, de Jong, & van den Bergh, submitted) is onderzocht welke schrijfinterventies effectief zijn bij het verbeteren van de schrijfprestaties in het basisonderwijs. Uit deze studie blijkt dat leerkrachten de schrijfprestaties van hun leerlingen kunnen verbeteren door strategieën te onderwijzen, schrijfdoelen te stellen, informatie over genrekenmerken te geven, interactie tussen leerlingen te stimuleren en feedback te geven. In onze bijdrage bespreken we een nieuw ontwikkelde schrijfmethode (TEKSTER) waarin deze werkzame didactische ingrediënten geïmplementeerd zijn. Daarnaast laten we zien hoe leerkrachten het leerproces van leerlingen effectief kunnen ondersteunen, bijvoorbeeld door te bespreken wat essentiële criteria zijn voor het geven van effectieve feedback. Aan de hand van recente onderzoeksbevindingen zullen we laten zien hoe het geven van feedback kan leiden tot verhoogde schrijfprestaties. Zowel voor het geven van (tussentijdse) feedback als voor het evalueren van de schrijfprestaties dient een leerkracht schrijfproducten te beoordelen. In onze presentatie gaan we daarom tot slot in op het toepassen van criteria voor tekstkwaliteit bij het beoordelen van schrijfvaardigheid.
Original languageDutch
Title of host publication28ste HSN-Conferentie
EditorsA Mottart, S Vanhooren
PublisherAcademia Press
Pages9-13
Number of pages5
Edition28
ISBN (Print)978-90-382-2436-7
Publication statusPublished - 2014
Event28ste Conferentie Het Schoolvak Nederlands - Katholieke Hogeschool Vives, Brugge, Belgium
Duration: 14 Nov 201415 Nov 2014

Conference

Conference28ste Conferentie Het Schoolvak Nederlands
Country/TerritoryBelgium
CityBrugge
Period14/11/1415/11/14

Cite this