Abstract
In een recente meta-analyse (Koster, Tribushinina, de Jong, & van den Bergh, submitted) is onderzocht welke schrijfinterventies effectief zijn bij het verbeteren van de schrijfprestaties in het basisonderwijs. Uit deze studie blijkt dat leerkrachten de schrijfprestaties van hun leerlingen kunnen verbeteren door strategieën te onderwijzen, schrijfdoelen te stellen, informatie over genrekenmerken te geven, interactie tussen leerlingen te stimuleren en feedback te geven. In onze bijdrage bespreken we een nieuw ontwikkelde schrijfmethode (TEKSTER) waarin deze werkzame didactische ingrediënten geïmplementeerd zijn. Daarnaast laten we zien hoe leerkrachten het leerproces van leerlingen effectief kunnen ondersteunen, bijvoorbeeld door te bespreken wat essentiële criteria zijn voor het geven van effectieve feedback. Aan de hand van recente onderzoeksbevindingen zullen we laten zien hoe het geven van feedback kan leiden tot verhoogde schrijfprestaties. Zowel voor het geven van (tussentijdse) feedback als voor het evalueren van de schrijfprestaties dient een leerkracht schrijfproducten te beoordelen. In onze presentatie gaan we daarom tot slot in op het toepassen van criteria voor tekstkwaliteit bij het beoordelen van schrijfvaardigheid.
Original language | Dutch |
---|---|
Title of host publication | 28ste HSN-Conferentie |
Editors | A Mottart, S Vanhooren |
Publisher | Academia Press |
Pages | 9-13 |
Number of pages | 5 |
Edition | 28 |
ISBN (Print) | 978-90-382-2436-7 |
Publication status | Published - 2014 |
Event | 28ste Conferentie Het Schoolvak Nederlands - Katholieke Hogeschool Vives, Brugge, Belgium Duration: 14 Nov 2014 → 15 Nov 2014 |
Conference
Conference | 28ste Conferentie Het Schoolvak Nederlands |
---|---|
Country/Territory | Belgium |
City | Brugge |
Period | 14/11/14 → 15/11/14 |