Abstract
In het tertiair onderwijs is de kwaliteit van inferieure beoordelingen een probleem dat ernstige gevolgen heeft voor studenten, leraren, de overheid en de samenleving. Het ontbreken van een duidelijke en overkoepelende conceptualisering van de kwaliteit van de beoordeling kan problemen veroorzaken bij het garanderen van de beoordelingskwaliteit. Het doel van deze studie is om de beoordelingskwaliteit in het tertiair onderwijs te conceptualiseren door een overzicht te geven van de kwaliteitscriteria voor de beoordeling, hun invloeden, de evaluatie van de beoordelingskwaliteitscriteria en de perspectieven waarmee rekening moet worden gehouden bij de beoordeling van de beoordelingskwaliteit. Deze studie verzamelde 78 peer-reviewed tijdschriftartikelen in een kader met behulp van MAXQDA en een tekstanalyse werd uitgevoerd met Leximancer. De resultaten wezen op validiteit, transparantie en betrouwbaarheid als beoordelingskwaliteitscriteria; standaardisatie, belanghebbenden, duidelijkheid, en construeren irrelevante variantie als invloeden op de beoordelingskwaliteitscriteria; validatie en statistische gegevensanalyses om de evaluatiekwaliteit te evalueren; en studenten, personeel, overheid en experts als perspectieven waarmee rekening moet worden gehouden bij het evalueren van de beoordelingskwaliteit. Deze inzichten zijn belangrijk voor docenten, educatieve adviseurs en managers die deze informatie kunnen gebruiken om te bepalen welke beoordelingskwaliteit voor hun onderwijsorganisatie is en waar ze rekening mee moeten houden bij het garanderen van de beoordelingskwaliteit. Bovendien geeft het onderzoek onderzoekers inzicht in de huidige stand van zaken van wetenschappelijk bewijs.
Original language | English |
---|---|
Pages (from-to) | 94-116 |
Number of pages | 23 |
Journal | Studies in Educational Evaluation |
Volume | 55 |
DOIs | |
Publication status | Published - Dec 2017 |
Keywords
- Assessment quality
- Higher education
- Vocational education
- Tertiary education
- Text analysis
- Literature review