Abstract
Van smartboards in het klaslokaal en op afstand raadpleegbare leeromgevingen zoals
Blackboard en Canvas, tot weblectures en Massive Open Online Courses (MOOCs):
digitale onderwijsvormen ontwikkelen zich snel én voorzien in een groeiende
behoefte. Die behoefte werd recent onderstreept doordat de coronacrisis
universiteiten overal in Europa noopte tot het online college geven en basis en
middelbare scholen massaal overgingen op digitale lesmethodes voor
thuisonderwijs.2 Maar aan het digitaal en grensoverschrijdend gebruik van
auteursrechtelijk beschermd materiaal zitten juridische haken en ogen onder het nu
nog versnipperde auteursrechtregime in de EU, wat leidt tot rechtsonzekerheid in
de onderwijspraktijk. Met de verplichte onderwijsexceptie voor digitale en
grensoverschrijdende onderwijsactiviteiten van art. 5 DSM-richtlijn beoogt de
Europese Commissie een eind te maken aan deze onzekerheid.3 Het idee van een
onderwijsexceptie komt echter niet uit de hoge hoed. Wat is de grondgedachte
achter art. 5? Dit artikel bespreekt de achtergrond, reikwijdte en verwachte
gevolgen van de nieuwe onderwijsexceptie in relatie tot bestaande bepalingen uit
de Auteursrechtrichtlijn (hierna: Arl) en de Auteurswet (hierna: Aw).
Blackboard en Canvas, tot weblectures en Massive Open Online Courses (MOOCs):
digitale onderwijsvormen ontwikkelen zich snel én voorzien in een groeiende
behoefte. Die behoefte werd recent onderstreept doordat de coronacrisis
universiteiten overal in Europa noopte tot het online college geven en basis en
middelbare scholen massaal overgingen op digitale lesmethodes voor
thuisonderwijs.2 Maar aan het digitaal en grensoverschrijdend gebruik van
auteursrechtelijk beschermd materiaal zitten juridische haken en ogen onder het nu
nog versnipperde auteursrechtregime in de EU, wat leidt tot rechtsonzekerheid in
de onderwijspraktijk. Met de verplichte onderwijsexceptie voor digitale en
grensoverschrijdende onderwijsactiviteiten van art. 5 DSM-richtlijn beoogt de
Europese Commissie een eind te maken aan deze onzekerheid.3 Het idee van een
onderwijsexceptie komt echter niet uit de hoge hoed. Wat is de grondgedachte
achter art. 5? Dit artikel bespreekt de achtergrond, reikwijdte en verwachte
gevolgen van de nieuwe onderwijsexceptie in relatie tot bestaande bepalingen uit
de Auteursrechtrichtlijn (hierna: Arl) en de Auteurswet (hierna: Aw).
Translated title of the contribution | Article 5 DSM Directive and the magic of knowledge dissemination: digital and cross-border education |
---|---|
Original language | Dutch |
Pages (from-to) | 94-100 |
Number of pages | 7 |
Journal | AMI : tijdschrift voor auteurs-, media- & informatierecht |
Volume | 2020 |
Issue number | 3-4 |
Publication status | Published - 22 Jul 2020 |
Keywords
- copyright law
- copyright exceptions
- digital education
- cross-border education
- modernized copyright
- fundamental rights