Allemaal opvoeders in de pedagogische civil society. Naar een theoretisch raamwerk van een ander paradigma voor opgroeien en opvoeden

M.C. Kesselring, M. de Winter, B. Horjus, T van Yperen

Research output: Contribution to journalArticleAcademicpeer-review

Abstract

Met de introductie van het concept van de pedagogische civil society is de eigen kracht van gezinnen en de ondersteuning daarvan door sociale netwerken, opnieuw op de agenda gezet. Deze contextuele benadering van opgroeien en opvoeden wordt onder meer geoperationaliseerd in Allemaal Opvoeders. In dit programma verkennen elf Nederlandse gemeenten hoe informele steun rondom gezinnen versterkt kan worden. Dit artikel presenteert de programmatheorie van Allemaal Opvoeders. Deze dient als uitgangspunt voor de effectevaluatie en levert daarnaast een bijdrage aan de ontwikkeling van de pedagogische civil society als alternatief paradigma binnen het jeugd- en gezinsbeleid.
Original languageDutch
Pages (from-to)5-20
Number of pages16
JournalPedagogiek
Volume33
Issue number1
Publication statusPublished - 2013

Cite this