Abstract
Citaat: ͚Als de relatie in orde is, is de leraar aanwezig zelfs als hij er niet is! Als de relatie niet in orde is, is de leraar niet aanwezig, zelfs als hij er is!͛Van: Marcel van Herpen (1967) Bron: Zonder relatie, geen prestatie: Over Pedagogische Tact, Perspectief nemen en Leren van de toekomst Ik ben als onderzoeker zeer geïnteresseerd in de interactie tussen leraar en leerling. Docent-leerling/klas relaties ontwikkelen zich door herhaalde interacties tijdens de les. In die interacties speelt het principe van complementariteit een grote rol. Dit principe stelt dat in een goede interactie, de spreker dominant is en de luisteraar meegaand en dat wanneer de spreker vriendelijk is de luisteraar dat ook is. In een goede docent-leerling relatie zullen de leerlingen luisteren als de docent praat, en vice versa. Meestal gebeurt dit op een wederzijds vriendelijke manier. Soms zijn de leerlingen onvriendelijk, dat zou op een minder goede relatie kunnen duiden, maar dat is afhankelijk van hoe de docent met het onvriendelijke leerlinggedrag omgaat. De automatische, complementaire, docentreactie zal zijn om ook onvriendelijk te worden. Wat niet bevorderlijk is voor de kwaliteit van de interactie en de relatie. Uit onderzoek is gebleken dat docenten die in staat zijn om, in het geval van onvriendelijk leerlinggedrag, vriendelijk, doch dominant te blijven, betere docent-leerling relaties hebben. Deze docenten wijken af van het principe van complementariteit om een negatieve interactie naar een positieve om te buigen. Docenten kunnen gecoacht worden zich bewust te worden van het effect van dit soort negatieve processen, door zeer fijnmazige observaties van lesopnames. Uit onderzoek blijkt dat kijken naar korte fragmenten daarvoor al voldoende is.
Original language | English |
---|---|
Type | Contribution the Bildung kalender 2018 |
Media of output | Calender |
Number of pages | 1 |
Publication status | Published - 2017 |