Abstract
In deze bijdrage wordt een thematisch-historisch overzicht gegeven van de laatste 25 jaar onderwijspsychologisch onderzoek in Nederland en Vlaanderen. Centrale thema's zijn de kloof tussen theorie en praktijk, de spanning tussen leren en onderwijzen, en de toegevoegde waarde van de handelingspsychologie, de cognitieve psychologie en het constructivisme aan het onderwijspsychologisch onderzoek en aan de onderwijspraktijk. We bespreken de grenzen (in het ontwerpen) van krachtige onderwijsleeromgevingen en belichten de bijdrage van het onderwijspsychologisch onderzoek in verband met algemene en domeinspecifieke kennis en de (medische) expertise-ontwikkeling. Afsluitend stellen we vast dat de onderwijspsychologie werk dient te maken van de blijvende behoefte aan theorievorming en van de toenemende vraag naar het evalueren van de zorg- en onderwijseffectiviteit voor alle groepen van leerlingen. We zijn van mening dat onderwijspsychologen voor de uitdaging staan om methodologische en methodische variaties in het onderzoek te benutten ten einde het dynamische karakter van leren en instructie adequaat te kunnen modelleren. Daarbij moeten we het overbruggen van de kloof tussen theorie en praktijk hoog prioriteren.
Original language | Undefined/Unknown |
---|---|
Pages (from-to) | 260-277 |
Number of pages | 18 |
Journal | Pedagogische Studiën |
Volume | 83 |
Publication status | Published - 2006 |