Media coverage
1
Media coverage
Title "We zijn welvarender en dat is goed. Maar het maakt ons ook luier." Degree of recognition National Media name/outlet De Standaard Media type Print Country/Territory Belgium Date 5/12/24 Description "We zijn school minder belangrijk gaan vinden in één generatie tijd. Dat draai je niet terug in een vingerknip." Zo reageert Filip Moons, universitair docnet wiskundedidactiek aan de Universiteit Utrecht, op de slechte TIMSS resultaten. Producer/Author Kubra Mayda URL https://www.standaard.be/cnt/dmf20241204_97831731 Persons Filip Moons
Media contributions
3Media contributions
Title Goed wiskundeonderwijs is géén hogere wiskunde Degree of recognition National Media name/outlet Knack Media type Print Country/Territory Belgium Date 12/09/24 Description We maken ons terecht zorgen over ons (wiskunde)onderwijs. Enkele dagen terug werd in Knack nog maar eens de alarmklok geluid over de dalende onderwijsprestaties. Op 20 jaar tijd gingen we van 33% leerlingen in de topcategorie naar amper 16%, een halvering. Toegang tot wiskundige kennis is een hefboom naar hogere welvaart en economisch succes, zeker voor leerlingen uit kansgroepen. Dat ons wiskundeonderwijs achteruitboert, is een maatschappelijk probleem, dat voornamelijk de zwaksten het hardst treft. Maar hoe nieuw is deze discussie? En waarover hebben we het als we praten over ‘goed’ wiskundeonderwijs? En finaal, hoe keren we het tij? Filip Moons, universitair docent wiskundedidactiek aan de Universiteit Utrecht, kroop in de pen. URL https://www.knack.be/nieuws/belgie/onderwijs/goed-wiskundeonderwijs-is-geen-hogere-wiskunde/ Persons Filip Moons Title Interview - Waarom gaat kennis van wiskunde bij meisjes achteruit? “Genderstereotypen blijven sterk aanwezig” Degree of recognition National Media name/outlet Radio 1 Media type Radio Country/Territory Belgium Date 2/06/22 URL https://radio1.be/luister/select/de-wereld-vandaag/waarom-gaat-kennis-van-wiskunde-bij-meisjes-achteruit-genderstereotypen-blijven-sterk-aanwezig Persons Filip Moons Title Interview: Waarom scoren leerling slechter op wiskunde en wetenschappen? Radio 1 & VRT NWS Degree of recognition National Media name/outlet VRT NWS Media type Radio Country/Territory Belgium Date 8/12/20 URL https://www.vrt.be/vrtnws/nl/2020/12/08/wiskunde-wetenschappen/ Persons Filip Moons