Wiskundeonderwijs

Press/Media: Public Engagement Activities

Period8 Dec 2020 → 5 Dec 2024

Media coverage

1

Media coverage

  • Title"We zijn welvarender en dat is goed. Maar het maakt ons ook luier."
    Degree of recognitionNational
    Media name/outletDe Standaard
    Media typePrint
    Country/TerritoryBelgium
    Date5/12/24
    Description"We zijn school minder belangrijk gaan vinden in één generatie tijd. Dat draai je niet terug in een vingerknip." Zo reageert Filip Moons, universitair docnet wiskundedidactiek aan de Universiteit Utrecht, op de slechte TIMSS resultaten.
    Producer/AuthorKubra Mayda
    URLhttps://www.standaard.be/cnt/dmf20241204_97831731
    PersonsFilip Moons

Media contributions

3

Media contributions

  • TitleGoed wiskundeonderwijs is géén hogere wiskunde
    Degree of recognitionNational
    Media name/outletKnack
    Media typePrint
    Country/TerritoryBelgium
    Date12/09/24
    DescriptionWe maken ons terecht zorgen over ons (wiskunde)onderwijs. Enkele dagen terug werd in Knack nog maar eens de alarmklok geluid over de dalende onderwijsprestaties. Op 20 jaar tijd gingen we van 33% leerlingen in de topcategorie naar amper 16%, een halvering. Toegang tot wiskundige kennis is een hefboom naar hogere welvaart en economisch succes, zeker voor leerlingen uit kansgroepen. Dat ons wiskundeonderwijs achteruitboert, is een maatschappelijk probleem, dat voornamelijk de zwaksten het hardst treft. Maar hoe nieuw is deze discussie? En waarover hebben we het als we praten over ‘goed’ wiskundeonderwijs? En finaal, hoe keren we het tij? Filip Moons, universitair docent wiskundedidactiek aan de Universiteit Utrecht, kroop in de pen.

    URLhttps://www.knack.be/nieuws/belgie/onderwijs/goed-wiskundeonderwijs-is-geen-hogere-wiskunde/
    PersonsFilip Moons
  • TitleInterview - Waarom gaat kennis van wiskunde bij meisjes achteruit? “Genderstereotypen blijven sterk aanwezig”
    Degree of recognitionNational
    Media name/outletRadio 1
    Media typeRadio
    Country/TerritoryBelgium
    Date2/06/22
    URLhttps://radio1.be/luister/select/de-wereld-vandaag/waarom-gaat-kennis-van-wiskunde-bij-meisjes-achteruit-genderstereotypen-blijven-sterk-aanwezig
    PersonsFilip Moons
  • Title​Interview: Waarom scoren leerling slechter op wiskunde en wetenschappen? Radio 1 & VRT NWS
    Degree of recognitionNational
    Media name/outletVRT NWS
    Media typeRadio
    Country/TerritoryBelgium
    Date8/12/20
    URLhttps://www.vrt.be/vrtnws/nl/2020/12/08/wiskunde-wetenschappen/
    PersonsFilip Moons