Risico's fijnstof pas later in beeld

    Press/Media: Expert Comment

    Description

    Copyright 2016 HDC Media B.V. / Noordhollands Dagblad
    All Rights Reserved


    Noordhollands Dagblad
     
    7 april 2016 donderdag
     
    BIBU; Blz. LRV005
     
    426 woorden
     
     
    Risico's fijnstof pas later in beeld
     

     

    Schiphol

     

    Er komt op korte termijn geen duidelijkheid over de schadelijke effecten op de

     

    gezondheid door de uitstoot van vliegtuigen. Dat blijkt uit een tv-reportage

     

    van Zembla die gisteravond werd uitgezonden.

     

    Luchthaven Schiphol kreeg enkele weken geleden toestemming om verder uit te

     

    breiden en vorige week werd duidelijk dat de gemeenten in het gebied rond de

     

    luchthaven meer woningen mogen bouwen. Tegelijkertijd maken wetenschappers zich

     

    in toenemende mate zorgen over de uitstoot van vliegtuigen sinds een

     

    TNO-rapport uit 2014 aangaf dat in de weide omgeving van Schiphol (tot vijftien

     

    kilometer) verhoogde concentraties ultrafijnstof werden aangetroffen.

     

    ,,Elke twee minuten stijgt er een vliegtuig op en elke twee minuten heb je dus

     

    een gigantische hoeveelheid deeltjes die zich over de stad verspreidt'', aldus

     

    Anne Knol van Milieudefensie in de reportage van Zembla.

     

    Volgens longarts Hans in 't Veen kunnen die deeltjes - in theorie - kanker

     

    veroorzaken.

     

    Het Rijksinstituut voor Volksgezondheid en Milieu deed vorig jaar een

     

    verkennend onderzoek naar concentraties ultrafijnstof - minuscule stofdeeltjes

     

    die diep in de longen kunnen binnendringen - rond Schiphol. Uit dat onderzoek

     

    bleek dat de bijdrage van het vliegverkeer aan de ultrafijnstofconcentraties op

     

    de woonlocaties die het dichtst bij Schiphol liggen grofweg vergelijkbaar is

     

    met de bijdrage van wegverkeer in een binnenstad.

     

    Omdat niet duidelijk is wat deze concentraties betekenen voor de gezondheid van

     

    omwonenden, deed het RIVM acht aanbevelingen aan het ministerie van

     

    Infrastructuur en Milieu voor vervolgonderzoek. Maar uit het plan van aanpak

     

    blijkt dat het RIVM nu in eerste instantie slechts kijkt of er een verhoogd

     

    sterfterisico is rond Schiphol. Hierbij wordt geen directe relatie gelegd met

     

    blootstelling aan ultrafijnstof. Volgens Kees van Luijk (RIVM) heeft dit met

     

    tijdsdruk te maken. Het RIVM zou zijn gevraagd om op korte termijn te

     

    rapporteren aan het ministerie.

     

    Anne Knol stelt dat er maar één mogelijkheid is om de hoeveelheid ultrafijnstof

     

    rond Schiphol terug te dringen, en dat is door het aantal vluchtbewegingen

     

    terug te dringen.

     

    Epidemioloog Gerard Hoek van de Universiteit Utrecht betwijfelt of er snel meer

     

    duidelijk wordt. ,,Het is duidelijk dat de overheid niet zit te wachten op

     

    nieuwe problemen rond Schiphol.''

     

    Het ministerie laat in Zembla weten dat Nederland voorop loopt als het gaat om

     

    onderzoek naar ultrafijnstof bij luchthavens. En dat het een voorstel van het

     

    RIVM voor een lange termijn onderzoek overneemt.
     
    6 April 2016
    Period6 Apr 2016

    Media coverage

    1

    Media coverage

    • TitleRisico's fijnstof pas later in beeld
      Date6/04/16
      PersonsGerard Hoek, A.B. Knol