Media contributions
1Media contributions
Title PISA onderzoek: Niemand weet het Degree of recognition National Media name/outlet Opinion letter NRC Media type Print Country/Territory Netherlands Date 21/12/23 Description Terecht besteedt NRC veel aandacht aan de teleurstellende Nederlandse resultaten bij PISA-2022. Maar jammer dat de krant zo ruim baan geeft aan zelfbenoemde deskundigen die al meteen denken te weten waar het aan ligt. Voor het vak wiskunde zou het de schuld zijn van realistisch onderwijs (NRC, 11 december), zou de staartdeling terug moeten komen (NRC, 6 december), en zou de oplossing liggen in directe instructie (NRC, 28 november). Dat is allemaal veel te kort door de bocht of zelfs onjuist. Staartdelingen komen in de PISA opgaven niet voor, dus zijn niet aan de orde. De KNAW (2008) heeft geconcludeerd dat realistische wiskundeonderwijs geen factor van invloed is. De bewezen effectiviteit van directe instructie staat op dit moment sterk ter discussie in de internationale wetenschappelijke gremia.
De onaangename waarheid is dat het veel complexer is: er spelen vele factoren en er zijn geen bewezen eenvoudige oplossingen. Niemand weet precies waardoor de slechte resultaten worden veroorzaakt; wie zegt van wel speculeert. Dat er werk aan de winkel is, is natuurlijk wel zeker. Een belangrijke eerste stap is uitzoeken wat er nu precies aan de hand is. De regie daarvoor ligt bij het ministerie van OCW. Van NRC hoop ik op minder eenzijdige en meer onderbouwde en genuanceerde berichtgeving.
Paul Drijvers, hoogleraar didactiek van de wiskunde, Universiteit UtrechtURL https://www.nrc.nl/nieuws/2023/12/21/pisa-onderzoek-niemand-weet-het-a4184945 Persons Paul Drijvers
Keywords
- PISA