Op weg naar gezonde steden

    Press/Media: Expert Comment

    Description

    Op weg naar gezonde steden

    ‘Wetenschap sluit meer aan op de beleidsvragen’

    Onlangs sloot de Universiteit Utrecht, in het bijzijn van burgemeester Jan van

    Zanen, een overeenkomst met de universiteiten van Hongkong en Toronto.

    De instellingen spraken af te zullen samenwerken in hun onderzoek naar ‘healthy

    cities’. Reden voor Illuster om in gesprek te gaan met universitair hoofddocent

    dr. ir. Roel Vermeulen die vanuit de universiteit het deel life sciences van deze

    samenwerking leidt, en Lot van Hooijdonk, wethouder van de stad Utrecht met

    onder meer milieu in haar portefeuille.

    In een verstedelijkt gebied als Nederland zijn er

    diverse bedreigingen voor de volksgezondheid,

    zoals luchtverontreiniging, hoge temperaturen

    en geluidsoverlast. Vermeulen: “De burger moet

    scherp op zijn gezondheid letten. Maar daar moet de

    lokale overheid wél bij helpen. Nodigt een stad wel

    voldoende uit om gezond te leven, om te bewegen,

    naar buiten te gaan? Zijn er voldoende fiets- en

    wandelroutes

    in de stad, is er voldoende groen?”

    Beleid wetenschappelijk onderbouwd

    Van Hooijdonk geeft nog een reden waarom de

    politiek

    betrokken moet zijn bij de gezondheid in

    de stad: “Een drukke stad met veel gemotoriseerd

    verkeer kan behoorlijk veel stress

    opleveren. Daar moeten we als

    lokale overheid iets mee. Uit

    onderzoek blijkt bijvoorbeeld

    dat fietsen altijd beter is. Zelfs als

    de lucht in de stad verontreinigd

    is of als je rekening houdt met

    verkeersveiligheid — waarbij

    fietsers altijd kwetsbaarder zijn

    — kun je nog beter op de fiets

    dan in een auto stappen. Fietsen

    blijkt zoveel gezondheidswinst op te leveren, dat

    die opweegt tegen de nadelen. Dat weten we nu

    naar aanleiding

    van onderzoek door de Universiteit

    Utrecht en daar kunnen we iets mee bij de inrichting

    van de stad. Dat soort vragen — over gezondheidseffecten

    van maatregelen — proberen we weg te

    zetten bij de kennisinstellingen in de regio, niet

    alleen bij de universiteit, maar ook bij bijvoorbeeld

    het rivm of de hogeschool.”

    Utrecht is de afgelopen jaren al veel gezonder

    geworden,

    weet Van Hooijdonk. “En elk jaar gaat

    het weer een beetje vooruit, mede door ingrepen

    van de rijksoverheid en de gemeente zelf, zoals een

    vergroening

    van de autobelasting, het aanschaffen

    van schonere bussen of de milieuzone. Maar er blijven

    moeilijke punten over. Dat het rijk nu 130 km toestaat

    op snelwegen, helpt niet echt. Juist in de buurt van

    die snelwegen zie je, wat luchtkwaliteit betreft, de

    grootste knelpunten.”

    Vermeulen: “Wat de luchtkwaliteit betreft heeft

    de stad Utrecht de ambitie om zich aan de norm van

    de World Health Organization (who) te houden, die

    een stuk lager ligt dan de landelijke of de eu-norm.

    De who-norm is wetenschappelijk onderbouwd.

    Het is interessant dat op dit moment de meest progressieve

    politieke aanpak meer op lokaal dan op

    landelijk niveau plaatsvindt.”

    Similar cities

    “De achterliggende gedachte

    bij de samenwerking met

    Hongkong en Toronto”,

    vervolgt

    de milieu-epidimioloog,

    “is dat we beter willen

    kwantificeren waaraan

    mensen worden blootgesteld.

    Die samenwerking heeft

    dan betrekking op zowel het technologische gebied

    — zoals het ontwikkelen van sensoren om de luchtkwaliteit

    te meten of apps om te registreren waar

    mensen zijn en wat de gezondheidservaring is —

    als op inhoudelijk gebied: hoe verhouden de verschillende

    factoren die van invloed zijn op gezondheid

    zich onderling tot elkaar? We weten immers wel dat

    gezonde voeding, bewegen, niet roken, een schone

    lucht en dergelijke bijdragen aan een goede gezondheid,

    maar wat die factoren met elkaar te maken

    hebben en samen doen, daar willen we meer over

    weten. Het is heel mooi om dat in vergelijkend

    perspectief

    te kunnen doen, omdat de onderlinge

    verschillen

    tussen de deelnemende steden groot zijn.”

    Van Hooijdonk: “Zo’n vergelijking tussen steden

    levert vast veel nieuwe inzichten op. Maar zelfs al

    binnen Utrecht zelf zijn de verschillen groot. Ook

    al wonen we allemaal in dezelfde stad, de gezondheid

    van de bevolking van Overvecht bijvoorbeeld is al

    heel anders dan die in het naburige Tuindorp. Dat

    betekent

    dat gezondheid behalve fysieke kennelijk

    ook sociale componenten heeft. Voor mij klinkt

    Toronto of Hongkong iets te grootstedelijk voor

    goede vergelijkingen; wij zoeken meer de samenwerking

    met ‘similar cities’: zo is er contact met

    verkeersambtenaren

    in Portland, kijken wij met veel

    belangstelling naar het concept van de ‘leefstraat’ in

    Gent of leren we van de stedenbouwkundige aanpak

    met betrekking tot verdichting van Vancouver.

    En andersom hebben we met ons programma ‘Beter

    eten en bewegen’ in Overvecht al landelijke bekendheid

    gekregen.”

    Gezondheid en well being

    Van Hooijdonk ziet ook andere voordelen van maatregelen

    voor gezonde stad en ziet daar ook een rol

    voor de wetenschap: “Dat gemotoriseerd verkeer

    bijdraagt aan geluidsoverlast en slecht is voor de luchtkwaliteit

    valt nog wel uit te leggen. Maar dat fietsen

    ook emancipatoir werkt, dat het je vrijheid vergroot,

    is lastiger te verkopen. Maar wat denk je van al die

    jongeren in de Verenigde Staten die tot hun 16e

    moeten wachten voordat ze een rijbewijs mogen halen

    en zich los kunnen maken van hun ouders? Hier

    spring je als jongere op je twaalfde al op de fiets en

    ga je je eigen gang. De fiets brengt bovendien de mens

    weer terug in het straatbeeld. Je ziet mensen en kijkt

    niet alleen maar tegen machines aan. Ook dat draagt

    bij aan de kwaliteit van het leven in de stad. Maar

    maatregelen om dit soort dingen te bevorderen zijn

    intuïtief en moeilijk uitlegbaar.”

    Vermeulen denkt met de internationale samenwerking

    juist daar een goede bijdrage aan te kunnen

    leveren: “Kennisinstellingen willen de samenwerking

    met steden veel meer aangaan om te begrijpen hoe de

    dingen in de stad werken. Je kunt veel ‘bemonitoren’,

    zodat je direct kunt bekijken wat voor effect bepaalde

    maatregelen hebben. Dat verhaal willen we boven

    tafel krijgen. Niet alleen over sterfte en ziekte, maar

    ook over ‘well being’. En daar kan de samenwerking

    met Toronto en Hongkong bij helpen. We kunnen nu

    veel meer geïntegreerd doen en onderzoek initiëren

    dat direct tot beleidsveranderingen kan leiden.

    Wat zijn onze interventiemogelijkheden?

    Hoe zit het

    UU Centraal Op weg naar gezonde steden

    ––

    Sinds mei 2014 is Lot van Hooijdonk wethouder voor verkeer

    en mobiliteit, energie en milieu van de gemeente Utrecht.

    Als lid van GroenLinks speelt zij een actieve bestuurlijke rol

    op lokaal, nationaal en Europees niveau. Na vele jaren

    gewerkt te hebben als senior adviseur voor het Ministerie

    van Verkeer en Waterstaat, werkte zij tot haar

    wethouderschap als adjunct-directeur van de Natuur en

    Milieufederatie Utrecht. Lot van Hooijdonk heeft

    geschiedenis, politieke wetenschappen en buitenlandse

    betrekkingen gestudeerd aan de universiteiten van Utrecht

    en Florida en het Instituut Clingendael. Zij is de auteur van

    vele publicaties op het gebied van duurzame mobiliteit.

    ––

    Dr. ir. Roel Vermeulen is onder meer universitair hoofddocent

    aan het Institute of Risk Assessment Sciences aan de Universiteit

    Utrecht en visiting professor aan Imperial College London.

    Zijn onderzoek is sterk multidisciplinair en richt zich op

    risicofactoren in het milieu voor kanker en neurologische ziektes.

    Tot zijn meest belangrijke onderzoeksgebieden behoort het

    creëren van nieuwe methodes om de impact van het milieu en

    lifestyle op het menselijke biologische systeem te kwantificeren.

    Vermeulen heeft deel uitgemaakt van verschillende commissies,

    waaronder de World Health Organization en de ‘National

    Toxicology Program’ in de VS. Hij is lid van de commissie

    ‘Gezondheid en beroepsmatige blootstelling aan stoffen’

    van de Gezondheidsraad.

    Juli 2016 17

    multifactorieel in elkaar? Dus niet alleen:

    wat zijn nou precies de gezondheidseffecten?

    Wetenschap sluit zo meer aan op de

    beleidsvragen. Dat doen wetenschappers

    soms te weinig.”

    Pijnlijke maatregelen

    Politieke maatregelen op gebied van

    milieu of infrastructuur zijn altijd weer

    goed voor fikse discussies in het publieke

    debat. Het lijkt dus geen overbodige luxe

    om de juiste cijfers boven water te krijgen.

    Neem bijvoorbeeld de verdichting van de

    stad, of een toename van 70.000 inwoners

    in Utrecht tot 2030. Van Hooijdonk ziet

    dat als een positieve ontwikkeling:

    “Ik ben als Groenlinkser

    een groot

    voorstander van

    verdichting van de

    steden. Milieutechnisch

    gezien is

    dat veel beter,

    omdat alle voorzieningen

    dicht bij

    elkaar zitten en er

    dus veel minder autoverkeer nodig is.

    Alles is immers te voet of per fiets bereikbaar.

    En een compacte

    stad hoeft niet te

    betekenen dat je torenflats bouwt. Utrecht

    heeft, vergeleken

    met bijvoorbeeld Den

    Haag of Amsterdam, altijd laag gebouwd,

    meestal twee verdiepingen. Daar kun

    je best vijf of zes lagen van maken, zoals

    al is gedaan bij de veilinghaven

    waar

    een nieuwe wijk is opgetrokken op een

    voorheen verrommeld

    industrieterrein.

    Daarvan heeft Utrecht er nog meer,

    onder meer langs de kanalen, en daar

    kun je best van dat soort woningbouw

    met relatief weinig lagen realiseren.”

    Een andere controversiële maatregel

    is de milieuzone voor oude diesels zonder

    roetfilter. Van Hooijdonk: “Dat scheelt 30%

    aan roetuistoot onder het lichte verkeer.

    Natuurlijk zijn oude diesels niet de enige

    roetuitstoters en voor het geheel is dat misschien

    niet zo groot, maar ik kan niks

    anders bedenken dat zo veel effect heeft.”

    “Er zit ook een morele kant aan”, vervolgt

    Van Hooijdonk. “Luchtkwaliteit

    staat nog steeds in de top 3 van oorzaken

    van vroeg overlijden. Hier kunnen

    mensen niks aan doen. Ze kunnen niet

    kiezen welke lucht ze inademen. Hoe lang

    sta je nog toe dat andere mensen er last van

    hebben? Daarom hebben we in Utrecht

    gekozen voor de milieuzone en helpen we

    mensen met alternatieven. De grote groep

    mensen met long- en luchtwegaandoeningen

    heeft er veel baat bij.”

    Vermeulen: “Precies. Die milieuzone

    is zeer verdedigbaar. Je helpt een grote

    groep, en de kleine groep die er last van

    heeft beperk je niet in zijn bewegingsvrijheid;

    die mogen wel in een auto, maar

    op deze plek niet in die specifieke

    auto.”

    Vermeulen heeft geen specifieke wensen

    voor het milieubeleid

    van de stad

    Utrecht: “Maar

    wat ik graag zou

    willen zien, is

    een meer geïntegreerde

    aanpak van

    milieuproblemen

    tussen de universiteit

    en kennisinstituten,

    de inwoners en de gemeente.

    Op deze manier is het mogelijk om wetenschappelijke

    vernieuwing en toepassing

    beter te laten aansluiten bij de vragen van

    gemeente en burger.”

    Een boodschap van hoop

    Van Hooijdonk wil het interview graag

    besluiten met een boodschap van hoop:

    “Waar het vaak om draait, is het dilemma

    tussen het individuele en het collectieve

    belang. In eerste instantie lijken mensen

    vooral hun eigen straatje schoon te willen

    vegen: kunnen we geen parkeervergunning

    en 30 km-zone voor onze straat

    krijgen?

    Maar als je doorvraagt naar hoe

    mensen de ruimte zouden willen gebruiken,

    gaat het meestal niet meer alleen over

    de eigen straat. Dan willen ze iets moois,

    met groen, waar ze kunnen bewegen en

    elkaar ontmoeten. We zijn nu veel meer

    in gesprek met burgers en ondernemers

    en daar komen vaak hele goede ideeën uit.

    Met die aandacht voor leefbaarheid en

    gezondheid is er in de politiek en planologie

    een omslag gemaakt. Voorheen

    was de verkeersdeelnemer de norm.

    Dat heeft onder meer geleid tot het

    dempen van een deel van de singel

    en het bouwen van Hoog Catharijne.

    De menselijke norm leek verdwenen

    en die is nu weer terug met de aandacht

    voor de bewoners in een wijk.”

    Utrecht, Toronto en Hong Kong

    bundelen onderzoek naar gezonde

    steden

    De Universiteit Utrecht, de University

    of Toronto en de Chinese University

    of Hong Kong gaan gezamenlijk

    onderzoek doen naar gezond leven

    in de stad. Het is voor het eerst dat

    expertise en inzichten in stedelijke

    problematiek vanuit drie verschillende

    mondiale stedelijke regio’s met elkaar

    worden gecombineerd. Het onderzoek

    moet leiden tot nieuwe, duurzame

    oplossingen voor de wereldwijde

    uitdagingen die de bevolkingsgroei

    in steden met zich meebrengt.

    Wereldwijd wonen steeds meer

    mensen in steden. Dat maakt onderzoek

    naar stedelijke problematiek

    zoals gezond, stedelijk leven en

    stedelijke dynamiek tot een wereldwijde

    uitdaging. De drie universiteiten

    bundelen hun kracht en expertise

    om zo gezamenlijk de impact van

    wetenschappelijk onderzoek op de

    stedelijke leefomgeving te versterken.

    De samenwerking richt zich op

    onderzoek naar migratie, de rol van

    burgers op de (spel)regels van de

    samenleving en op gezondheid in

    de stedelijke omgeving.

    www.uu.nl/healthy-urban-living

    Dr. ir. Roel Vermeulen is onder meer universitair hoofddocent

    aan het Institute of Risk Assessment Sciences aan de Universiteit

    Utrecht en visiting professor aan Imperial College London.

    Zijn onderzoek is sterk multidisciplinair en richt zich op

    risicofactoren in het milieu voor kanker en neurologische ziektes.

    Tot zijn meest belangrijke onderzoeksgebieden behoort het

    creëren van nieuwe methodes om de impact van het milieu en

    lifestyle op het menselijke biologische systeem te kwantificeren.

    Vermeulen heeft deel uitgemaakt van verschillende commissies,

    waaronder de World Health Organization en de ‘National

    Toxicology Program’ in de VS. Hij is lid van de commissie

    ‘Gezondheid en beroepsmatige blootstelling aan stoffen’

    van de Gezondheidsraad.

    Sinds mei 2014 is Lot van Hooijdonk wethouder voor verkeer

    en mobiliteit, energie en milieu van de gemeente Utrecht.

    Als lid van GroenLinks speelt zij een actieve bestuurlijke rol

    op lokaal, nationaal en Europees niveau. Na vele jaren

    gewerkt te hebben als senior adviseur voor het Ministerie

    van Verkeer en Waterstaat, werkte zij tot haar

    wethouderschap als adjunct-directeur van de Natuur en

    Milieufederatie Utrecht. Lot van Hooijdonk heeft

    geschiedenis, politieke wetenschappen en buitenlandse

    betrekkingen gestudeerd aan de universiteiten van Utrecht

    en Florida en het Instituut Clingendael. Zij is de auteur van

    vele publicaties op het gebied van duurzame mobiliteit.

    Period1 Jul 2016

    Media coverage

    1

    Media coverage