AMSTERDAM - Rond Schiphol komen extra metingen naar de concentraties ultrafijn stof van vliegtuigen uitstoten.
Ook brengt het Rijksinstituut voor Volksgezondheid en Milieu (RIVM) in kaart wat er wereldwijd bekend is over risico's daarvan voor omwonenden van vliegvelden.
Voor zover bekend heeft wetenschappelijk onderzoek die gevaren nog nooit aangetoond. Toch is er onzekerheid en daarom is er volgens staatssecretaris Wilma Mansveld (Infrastructuur en Milieu) aanvullend onderzoek nodig. Ze verwacht voor de zomer de eerste resultaten. Op basis daarvan bekijkt ze of er nog meer moet worden onderzocht.
Ultrafijn stof bevat deeltjes die diep in de longen kunnen doordringen. TNO constateerde vorig jaar dat het vliegverkeer op Schiphol een 'aanzienlijke' bron is, dat na jaren blootstelling 'waarschijnlijk nadelige effecten' heeft op omwonenden. TNO, GGD en de
Universiteit Utrecht pleitten toen voor nader
onderzoek naar de risico's. Uit TNO-metingen bij de Kaagbaan bleek dat de hoeveelheden benedenwinds in woonwijken van Amstelveen en Amsterdam twee tot drie keer hoger zijn dan normaal.