Description
|
19december2015zaterdag |
Geen |
702 woorden |
[ Utrecht De Tweede Kamer weigert gemeenten te hel...]* |
Utrecht De Tweede Kamer weigert gemeenten te helpen bij de handhaving van milieuzones. Er komt geen nationaal verkeersbord voor deze zones. 'Belachelijk en ongelooflijk', vindt Gerard Hoek, toxicoloog aan de UniversiteitUtrecht. Uit de European Study of Cohorts for Air Polution Effect (Escape)waaraan hij meewerkte, blijkt dat langdurige blootstelling aan fijnstof de kans op longkanker vergroot, ook bij concentraties die lager zijn dan de norm van de Europese Unie. 'Milieuzones verbeteren de luchtkwaliteit in steden. Dat is vooral bekend uit Duitsland, waar ze in het centrum behalve vrachtverkeer ook het personenverkeer beperken', zegt Hoek. De Europese norm voor fijnstof is ruim: er mag maximaal 40 microgram fijnstof per kubieke meter rondzweven. De Wereldgezondheidsorganisatie (WHO) beveelt een grens aan van 20 microgram. Amerika heeft dit als norm. Het onafhankelijke onderzoeksinstituut RIVM heeft berekend dat Nederlanders gemiddeld negen maanden korter leven door de fijnstofuitstoot van voertuigen. Fijnstof kan astma, COPD, longkanker en hart- en vaatziekten veroorzaken of verergeren. Ook schaadt het ongeboren kinderen. 'Als de centrale overheid haar rol serieus zou nemen, zou ze het instellen van milieuzones coördineren, in plaats van verbieden', zegt Hoek. 'Een milieuzone instellen is een van de mogelijkheden die gemeenten hebben om de fijnstofuitstoot terug te brengen. Ze kunnen de automobiliteit ook via het parkeerbeleid beïnvloeden, maar daarmee raak je alle auto's, ook de elektrische auto's en de schone, moderne, kleine auto's.' In 2019 gaat de motorrijtuigenbelasting voor vervuilende dieselauto's omhoog. Het kabinet verwacht hiervan meer dan van 'zwaar geschut' als de milieuzones. Hoek vindt de milieuzone geen radicale maatregel. 'Auto's en vrachtauto's mogen erin, alleen de heel oude niet. Dat is een stimulans voor de transporteurs om het wagenpark te vernieuwen.' Een aantal grote steden in Nederland heeft een milieuzone voor vrachtwagens. Utrecht is de eerste stad in Nederland die zeer vervuilende personenauto's uit het centrum weert. Dieselauto's die ouder zijn dan vijftien jaar, mogen er sinds dit jaar niet meer in. 'De gemeente Utrecht handhaaft nu een inrijverbod', zegt Barbara Visser, het VVD-Tweede Kamerlid dat donderdagavond de motie tegen milieuzones indiende. 'Het is de vraag of dat mag. Ook bestuurders van oude dieselpersonenauto's betalen wegenbelasting en kunnen dus niet zomaar uit het centrum worden gehouden.' Hierover loopt nog een rechtszaak die is uitgelokt door mensen die bewust de milieuzone inreden met een oude dieselpersonenauto. auto-pest-zone Gemeentes met een milieuzone vroegen om een nationaal verkeersbord voor de milieuzone. 'Dat komt er dus niet', zegt Visser. Volgens haar is er zonder een verkeersbord voor de 'auto-pest-zone' - zoals ze de milieuzone noemt - geen grondslag voor handhaving en boetes. De VVD stelt dat vooral betere doorstroming van het verkeer tot schonere lucht leidt: meer groene golven en meer asfalt. Daarnaast verwacht de partij dat de hogere belasting op vervuilende auto's per 2019 het wagenpark zal verschonen. CDA, SGP, PVV en SP stemden voor de motie. Die laatste partij heeft zich in Utrecht en Rotterdam juist gecommitteerd aan de milieuzone. Rotterdam laat per 1 januari als tweede Nederlandse gemeente een milieuzone voor personenauto's ingaan. SP-Kamerlid Eric Smaling liet gisteren weten een einde te willen aan de 'verwarrende wildgroei aan verschillende milieuzones'. Ook zou de milieuzone willekeurig zijn. 'Bij milieuzones wordt niet gekeken naar de uitstoot van de auto, maar naar de leeftijd. Dit is geen goede graadmeter, een nieuwe SUV mag wel de stad in, een zuinigere, maar oudere auto niet.' Utrecht blijft vervuilende auto's weren uit het centrum en is nog steeds van plan met ingang van 2020 een milieuzone in te stellen voor scooters en brommers, behalve elektrische. Ook Rotterdam gaat gewoon door met de milieuzone. Alle gemeenten voeren sinds 1 augustus hetzelfde verkeersbord om vieze vrachtwagens te weren uit milieuzones. Vrachtwagenchauffeurs die zonder ontheffing toch in deze zones rijden, riskeren een boete. * Vervangende titel / Replacement title |
Alle gemeenten voeren sinds 1 augustus hetzelfde verkeersbord om vieze vrachtwagens te weren uit milieuzones. Vrachtwagenchauffeurs die zonder ontheffing toch in deze zones rijden, riskeren een boete. |
19 December 2015 |
Period | 19 Dec 2015 |
---|
Media coverage
Media coverage
Title De Tweede Kamer weigert gemeenten te helpen bij de handhaving van milieuzones. Er komt geen nationaal verkeersbord voor deze zones. Date 19/12/15 Persons Gerard Hoek