Statistiek: waarom leerlingen geen snars van histogrammen begrijpen

  • Lonneke Boels (Invited speaker)

Activity: Talk or presentationInvited talkProfessional

Description

Goede grafieken kunnen letterlijk levens redden.
De polaire grafiek van de eerste vrouwelijke statisticus - Florence Nightingale - is daar een voorbeeld van. In deze presentatie komen verschillende historische
voorbeelden langs. Maar dan moet je die grafieken wel goed kunnen begrijpen en dat is bij histogrammen nou juist een probleem. Afschaffen dan maar? Dat gaat helaas niet helpen, want het is niet (alleen) het histogram zelf dat lastig te interpreteren is, het zijn vooral de onderliggende statistische begrippen zoals data (bijvoorbeeld meetniveau en aantal variabelen) en verdeling (bijvoorbeeld centrummaten en variatie) die leerlingen niet goed begrijpen.
U krijgt oogbewegingen van leerlingen te zien die naar histogrammen en andere
statistische grafieken kijken en u gaat kort zelf aan de slag met verschillende statistische grafieken. Onder voorbehoud vindt ook een live demonstratie van het oogbewegingenonderzoek plaats. De vraag wat je eraan kunt doen, is nog niet beantwoord maar ik deel wel enkele mogelijke antwoorden.
Period31 Jan 2020
Event titleNationale Wiskunde Dagen 2020
Event typeConference
LocationNoordwijk, NetherlandsShow on map
Degree of RecognitionNational

Keywords

  • mathematics education
  • teaching
  • statistics
  • statistical graph
  • eye-tracking
  • histogram
  • dotplot