Description
Goede grafieken kunnen letterlijk levens redden.De polaire grafiek van de eerste vrouwelijke statisticus - Florence Nightingale - is daar een voorbeeld van. In deze presentatie komen verschillende historische
voorbeelden langs. Maar dan moet je die grafieken wel goed kunnen begrijpen en dat is bij histogrammen nou juist een probleem. Afschaffen dan maar? Dat gaat helaas niet helpen, want het is niet (alleen) het histogram zelf dat lastig te interpreteren is, het zijn vooral de onderliggende statistische begrippen zoals data (bijvoorbeeld meetniveau en aantal variabelen) en verdeling (bijvoorbeeld centrummaten en variatie) die leerlingen niet goed begrijpen.
U krijgt oogbewegingen van leerlingen te zien die naar histogrammen en andere
statistische grafieken kijken en u gaat kort zelf aan de slag met verschillende statistische grafieken. Onder voorbehoud vindt ook een live demonstratie van het oogbewegingenonderzoek plaats. De vraag wat je eraan kunt doen, is nog niet beantwoord maar ik deel wel enkele mogelijke antwoorden.
| Period | 31 Jan 2020 |
|---|---|
| Event title | Nationale Wiskunde Dagen 2020 |
| Event type | Conference |
| Location | Noordwijk, NetherlandsShow on map |
| Degree of Recognition | National |
Keywords
- mathematics education
- teaching
- statistics
- statistical graph
- eye-tracking
- histogram
- dotplot
Documents & Links
Related content
-
Research output
-
Het FIzier gericht op… wat elke wiskundedocent zou moeten weten over histogrammen
Research output: Contribution to journal › Article › Professional
-
Kleintje didactiek - histodot - een nieuw type grafiek
Research output: Contribution to journal › Article › Professional
-
Unravelling teachers’ strategies when interpreting histograms: an eyetracking study
Research output: Chapter in Book/Report/Conference proceeding › Conference contribution › Academic › peer-review
-
Eye tracking secondary school students’ strategies when interpreting statistical graphs
Research output: Chapter in Book/Report/Conference proceeding › Conference contribution › Academic › peer-review
-
Students’ interpretations of histograms: a review
Research output: Contribution to conference › Poster › Other research output
-
Revealing conceptual difficulties when interpreting histograms: an eye-tracking study: ICOTS10 (2018) Invited Paper - Refereed
Research output: Contribution to conference › Paper › Academic
-
Students’ strategies when solving problems about statistical graphs
Research output: Contribution to conference › Poster › Academic
-
Video: Watch out for look-alike histograms and case-value plots: All graphs with bars are equal, but some are more equal than others
Research output: Non-textual form › Digital or Visual Products › Academic
-
Kleintje didactiek: Statistiek: gemiddelde en verdeling
Research output: Contribution to journal › Article › Professional
-
Conceptual difficulties when interpreting histograms: A review
Research output: Contribution to journal › Article › Academic › peer-review
-
Revealing Conceptual Difficulties when Interpreting Histograms: An Eye-Tracking Study
Research output: Chapter in Book/Report/Conference proceeding › Conference contribution › Academic › peer-review
-
Kleintje didactiek: statistiek kan levens redden
Research output: Contribution to journal › Article › Professional
-
Conceptual difficulties with histograms: A review.
Research output: Chapter in Book/Report/Conference proceeding › Conference contribution › Academic › peer-review
-
Activities
-
Revealing conceptual difficulties when interpreting histograms: an eye-tracking study
Activity: Talk or presentation › Poster/paper presentation › Academic
-
Histogrammen: lastiger dan gedacht
Activity: Talk or presentation › Invited talk › Professional
-
Histogrammen lastiger dan gedacht
Activity: Talk or presentation › Invited talk › Professional
-
ET strategies on histograms
Activity: Talk or presentation › Poster/paper presentation › Academic
-
Teachers' strategies when interpreting histograms
Activity: Talk or presentation › Poster/paper presentation › Academic