Activity: Talk or presentation › Poster/paper presentation › Professional
Description
Bij Speciale Relativiteit nodigt uit tot een conceptuele benadering. Het curriculum legt de nadruk op het verklaren van fenomenen als tijdrek en lengtekrimp. Hiervoor moeten leerlingen goed kunnen redeneren met het lichtpostulaat. Dit blijkt in de praktijk lastig. Ook na zorgvuldige instructie, blijven veel leerlingen het lichtpostulaat verkeerd toepassen waardoor ze niet in staat zijn relativitische verschijnselen zelf te verklaren. In deze workshop presenteren we een hulpmiddel om leerlingen bij dit redeneren te ondersteunen: het event diagram (ED). Verschillende toepassingen komen aan de orde. Het inzetten van het ED als middel om leerlingen bewust te maken van het lichtpostulaat en om de gevolgen daarvan (relativiteit van gelijktijdigheid, tijddilatatie) te onderzoeken. Naast het verkennen van de mogelijkheden van het event diagram, zullen we ook aandacht besteden aan hoe je dit middel kan inzetten in je eigen lessen. Het is handig als je hiervoor je lesmethode meeneemt.