Activity: Talk or presentation › Invited talk › Professional
Description
Workshop: Steeds meer scholen willen minder toetsen en meer formatief evalueren. Maar hoe doe je dat in de praktijk? Wat blijf je toetsen om het niveau van je leerlingen vast te kunnen stellen en hoe zorg je dat ze gemotiveerd blijven met minder of helemaal geen cijfers? Het doel van vreemdetalenonderwijs is dat leerlingen leren communiceren in een vreemde taal. De leerdoelen zijn dus communicatief van aard. Om coherentie (alignment) te creëren tussen leerdoelen, leeractiviteiten en toetsing is het dus belangrijk dat vooral communicatief getoetst wordt. In het kader van haar promotieonderzoek naar communicatieve toetsing binnen het vreemdetalenonderwijs bracht Charline Rouffet in een eerste studie de mate, de wijze en het effect van toetsing op A2-niveau in MVT-lessen in kaart. Deze workshop bestaat uit een korte presentatie van de resultaten van deze studie, gevolgd door een discussie over de criteria voor en uitvoerbaarheid van communicatieve toetsen in de praktijk. Ook bespreken we op welke manier formatieve evaluatie een communicatieve toetslijn kan versterken.