Linguïstische concepten ter verrijking van het grammaticaonderwijs in het Nederlands, het Engels en het Duits op middelbare scholen

    Activity: Talk or presentationPoster/paper presentationAcademic

    Description

    Het grammaticale inzicht van middelbare scholieren gaat niet veel verder dan het kunnen benoemen van een zinsdeel of woordsoort (Coppen, 2011). Daarnaast bestaat er geen empirisch bewijs om de geclaimde transfereffecten van grammaticaonderwijs op andere taalvaardigheden en de verwerving van moderne vreemde talen te ondersteunen (Bonset, 2011). De huidige invulling van het grammaticaonderwijs is dan ook onderhevig aan sterke (inter-)nationale kritiek (Fontich & Camps, 2014; Van Rijt & Coppen, 2017).De moderne taalkunde kan helpen het traditionele grammaticaonderwijs te verrijken: veel van de bestaande begrippen kunnen misschien beter begrepen worden aan de hand van de achterliggende of overkoepelende taalkundige concepten. Ook kan de bewuste taalvaardigheid van een leerling wellicht verbeteren door middel van contrastieve bestudering van concepten in verschillende talen. Welke concepten lenen zich voor dergelijk onderwijs? Van Rijt en Coppen stelden vast dat taalkundigen zeven van de drieëntwintig in hun onderzoek bevraagde taalkundige concepten nuttig achten voor het schoolvak Nederlands (2017). Hoe denken docenten Nederlands hierover en zijn er verschillen met docenten Duits en Engels? Zijn het dezelfde grammaticale concepten die relevant zijn voor het moedertaalonderwijs en het vreemdetalenonderwijs? Of juist niet? Ter beantwoording van deze vragen heb ik een digitale vragenlijst met een selectie van taalkundige concepten (Van Rijt & Coppen, 2017) bij docenten Nederlands, Engels en Duits afgenomen. Tijdens de presentatie ga ik in op de dataverzameling, de uitkomsten en de ontwerpprincipes die op basis van de vragenlijst zijn geformuleerd. Mede op grond van deze data zal een grammaticadidactiek ontwikkeld worden ter verbetering van de bewuste taalvaardigheid van leerlingen.
    Period5 Apr 2019
    Event titleAnéla/VIOT Juniorendag 2019
    Event typeConference
    LocationEde, NetherlandsShow on map
    Degree of RecognitionNational