Leidt integreren tot beter presteren?

    Activity: Talk or presentationPoster/paper presentationProfessional

    Description

    In het voortgezet onderwijs worden de deelvaardigheden lezen en schrijven vaak volledig los van elkaar behandeld. Er bestaan echter wetenschappelijke inzichten die pleiten voor een geïntegreerd aanbod van deze vaardigheden. In deze workshop vertel ik je over een quasi-experimenteel onderzoek dat ik samen met Roosje van der Nat uitvoerde in havo 2. We richtten ons op de vraag of leerlingen na het volgen van een geïntegreerd lees- en schrijfprogramma beter gaan lezen dan leerlingen die een lessenserie volgden exclusief gericht op leesvaardigheid én beter gaan schrijven dan leerlingen die een lessenserie volgden exclusief gericht op schrijfvaardigheid. We ontwikkelden hiervoor drie lessenseries: een lessenserie gericht op leesvaardigheid, een lessenserie gericht op schrijfvaardigheid en een geïntegreerde lessenserie waarin deze vaardigheden geïntegreerd werden aangeboden. De strategieën voorkennis activeren en tekststructuren vatten stonden in elk van deze lessenseries centraal. Alle leerlingen bleken na het doorlopen van een van de lessenseries significante vooruitgang geboekt te hebben op het gebied van lees- en schrijfvaardigheid. Zwakke leerlingen bleken het meest gebaat bij een geïntegreerde lessenserie, terwijl de sterke leerlingen het meest profiteerden van geïsoleerd leesvaardigheidsonderwijs.
    Period3 Mar 2021
    Event titleVakdidactisch Netwerk Nederlands Utrecht
    Event typeConference
    Degree of RecognitionNational

    Keywords

    • geintegreerd lees- en schrijfvaardigheidsonderwijs
    • lezen
    • schrijven