Description
DoelInformed consent voor medische behandeling is nodig om etische en juridische redenen. Bij kind-vaccinatie is het daarom van belang dat ouders en kinderen vragen kunnen stellen om zo de informatie te verzamelen die ze nodig hebben om een geïnformeerde beslissing te kunnen nemen over wel of niet vaccineren. We analyseren hoe jeugdverpleegkundigen ouders en kinderen uitnodigen om vragen te stellen over HPV-vaccinatie, en wat het effect daarvan is op de ruimte die ouders en kinderen krijgen om vragen te stellen.
Methode
We analyseren de audio- en video-opnamen van 36 triadische consulten tussen jeugdverpleegkundigen van de GGD, kinderen en hun ouders met behulp van conversatieanalyse. De kinderen zijn 9 of 10 jaar oud; 18 jongens en 18 meisjes. De focus van de analyse ligt op hoe de jeugdverpleegkundige ouders en kinderen uitnodigen om vragen te stellen over HPV-vaccinatie.
Resultaten
De manieren waarop jeugdverpleegkundigen vragen uitnodigen, kunnen worden ingedeeld in twee categorieën. 1) Vragen worden uitgenodigd vóórdat de beslissing over de vaccinatie wordt genomen. In dit geval leiden de uitnodigingen tot korte reacties. De vraaguitnodiging werkt toe naar afsluiting, maar werken tegelijkertijd toe naar de beslissing over vaccinatie. Dat laatste zorgt ervoor dat vragen worden behandeld als obstakel voor de vaccinatie-beslissing. 2) Vragen worden uitgenodigd nadát een beslissing over vaccinatie is genomen. In deze situatie lopen ouder en kind het risico om als incompetent of inconsistent te worden gezien als ze na de beslissing nog veel (kritische) vragen stellen. Tegelijkertijd zijn er aanwijzingen dat een uitgebreidere uitleg over vaccinatie meer ruimte geeft voor vragen van ouder of kind, en kunnen interactionele inspanningen leiden tot daadwerkelijke vragen.
Conclusies
Ouders en kinderen effectief uitnodigen om vragen te stellen is niet eenvoudig. In de praktijk lijken jeugdverpleegkundigen een balans te zoeken tussen hun taak om te vaccineren enerzijds en anderzijds de norm dat ouders en kinderen vragen moeten kunnen stellen. Het kan de moeite waard zijn om het nog eens te proberen als ouder of kind antwoordt dat er geen vragen zijn. Ook kan de jeugdverpleegkundige interactioneel werk doen om de implicatie van vragen als obstakel tegen te gaan.
Period | 24 Jan 2024 → 26 Jan 2025 |
---|---|
Event title | VIOT |
Event type | Conference |
Location | TwenteShow on map |
Degree of Recognition | National |