Het didactiseren van bewuste taalvaardigheid

    Activity: Talk or presentationPoster/paper presentationProfessional

    Description

    Waar alle onderzoeken naar bewuste taalvaardigheid het over eens zijn, is dat het gaat om een vorm van ‘begrijpen’. Hetgeen wat begrepen dient te worden is enerzijds hoe taal in elkaar zit en anderzijds hoe kennis daarvan in de praktijk gebruikt kan worden. Er bestaan ech-ter verschillende opvattingen over hoe bewuste taalvaardigheid het best gestimuleerd kan worden. Die aanbevelingen zijn in te delen in drie groepen, waarvan de eerste twee over de inhoud gaan (grammaticale en taalvergelijkende context) en de derde over de te volgen didac-tiek (proces boven product). In mijn presentatie zal ik betogen dat een geïntegreerde aanpak mogelijk de beste manier is om bewuste taalvaardigheid te stimuleren. Ik zal daarbij ingaan op een methode voor taalcontrastief grammaticaonderwijs die het grammaticasysteem transpa-rant maakt, grammaticaal redeneren stimuleert en de balans doet verschuiven van feitenken-nis naar inzicht, begrip en toepassing. Let’s CLAP!*

    *CLAP! staat voor Cross-Linguistic Awareness Program en is de naam van de taalcontrastieve lessenserie
    Period3 Oct 2023
    Event titleVonk 2023 : Inspiratiemiddag voor docenten Nederlands
    Event typeConference
    LocationNetherlandsShow on map
    Degree of RecognitionNational