Een taaloverstijgende weg naar taalbewustzijn? Let’s CLAP!Grammaticaal redeneren in de vakken Nederlands, Engels en Duits

    Activity: Talk or presentationInvited talkProfessional

    Description

    In deze workshop presenteer ik een manier om bewuste grammaticale taalvaardigheid meetbaar te maken in de vakken Nederlands (+ Engels en Duits). Het gaat in deze items niet uitsluitend om ‘het goede antwoord’ (taalvaardigheid), maar zeker ook om de redenering die daaraan voorafgaat (bewustzijn). Er werden in totaal 720 items ontwikkeld, 240 per taal (Nederlands, Engels en Duits) en 80 per concept (Grammaticale functie, Congruentie en Woordvolgorde). Leerlingen (n = 200) beoordeelden per taal, per concept de grammaticaliteit van 60 items en benoemden en verbeterden de fout in 20 grammaticaal incorrecte items. Voorafgaand aan de toets kregen leerlingen een opfrisles over een concept in een specifieke taal en in de eerstvolgende les maakten ze hier een toets bij. Op basis van de resultaten werden per taal, per concept de items geselecteerd die het best differentiëren op klasniveau. Vervolgens werden de geselecteerde items per taal, per concept op basis van die differentiatiescores verdeeld over drie afzonderlijke toetsen. Elke toets bestaat uit een combinatie van items met betrekking tot Grammaticale functie, Congruentie en Woordvolgorde. In vervolg op deze studie zal ik de drie toetsen per taal gebruiken ter evaluatie van taaloverstijgende lessenseries bij de vakken Nederlands, Engels en Duits.
    Period16 May 2022
    Held atWindesheim University of Applied Sciences, Netherlands
    Degree of RecognitionNational

    Keywords

    • grammatica
    • grammaticaal taalbewustzijn
    • bewuste taalvaardigheid
    • CLAP!