Description
Het grammaticale inzicht van middelbare scholieren gaat niet veel verder dan het kunnen benoemen van een zinsdeel of woordsoort (Coppen, 2011b; Hulshof, 2014). Het grammatisch bewustzijn en de analytische vaardigheden die hiermee gepaard gaan, staan op zichzelf (Neijt et al., 2015a; 2015b). Koppeling aan taalvaardigheid zou dit kunnen verhelpen (Neijt et al., 2016a). Leerlingen zouden dan, in plaats van het toepassen van ezelsbruggetjes, hun eigen taaluitingen en die van anderen leren analyseren gebaseerd op kennis van en intuïties over taal. Maar hoe maak je die bewuste taalvaardigheid meetbaar als het gaat om grammaticaal inzicht, begrip en toepassing?Ik heb daartoe een aanpak ontwikkeld die ik graag aan u voorleg. In die aanpak wordt er eerst een artikel over een grammaticaal principe gelezen waarover (tekst-)begrip vragen beantwoord moeten worden (begrip). Vervolgens worden tekstjes van drie à vier fictieve medeleerlingen geanalyseerd en worden de fouten, in het grammaticale principe waarover gelezen werd, gemarkeerd en verbeterd (inzicht/begrip/toepassing). Tot slot wordt een brief geschreven met adviezen hoe de gemaakte fouten voorkomen kunnen worden (inzicht/begrip).
Period | 2 Feb 2019 |
---|---|
Event title | De Grote Taaldag 2019 |
Event type | Conference |
Location | Utrecht, NetherlandsShow on map |
Degree of Recognition | National |